МЮСЮЛМАНИТЕ В ЕВРОПА - НЕВИННИ И НЕОПРАВАДАНИ ИЛИ ГНЕЗДО НА ТЕРОРИСТИ Печат
Автор Симеон Николов   
Петък, 01 Март 2002 03:03
Анализът на процесите, които протичат в мюсюлманските общности в Западна Европа след атетатите в САЩ позволява да се хвърли светлина в две направления:
- Проникването на агресивното ваххабитско учение, станало основа за изграждане на терористите и
- Сегашното състояние и възможностите за бъдещо съжителство на религиите в Европа.
Прегледът на пъстрата мозайка на мюсюласките общности в Европа неизбежно води до изводите, че:
- Там където своевременно са създадени предпоставки за постепенна интеграция на мюсюлманското население са предотвратени почти всякакви условия за зараждане на тероризъм;
- Източниците за финансиране на радикалния ислям са известни и при политическа воля може да се постави преграда пред тях, дори и с цената на недемократичен подход;
- Все още съществуват огромни маси от мюсюлманско население в Европа, което или изповядва умерен ислям, или спазва просто традиции, без дълбока религиозност, които трябва да се опазят от заразяването от радикални идеи. В противен случай много бързо могат да бъдат превърнати в плодородна среда за раждане на тероризъм и дестабилизиране на Европа;
- Борбата срещу тероризма трябва да се води на национално ниво и не може да се ограничи само с едйността на разузнаване и полиция, а е елемент и на социална и икономическа политика;
- Възникналата неприязън и дори остри действия срещу невинни хора, само защото са мюсюлмани, поражда въпроса, доколко обществото в демократична и цивилизована Европа е зряло да посрещне още по-трагични събития и няма ли да се премине към расистки изстъпления и дори ограничени граждански сблъсъци.
ФРАНЦИЯ
Във Франция живеят 5 милиона мюсюлмани, които разполагат с 1500 джамии и зали за религиозни обреди. Затова в известен смисъл е предизвикателство да се проучи, как се отрази върху живота на тези хора и съжителството им с французите атентата от 11.09.2001 г. в САЩ.
Ако през 1994 г. 37% от френското население намираше връзка между ислям и фанатизъм, сега, и то въпреки терорстичните актове, този процент и 22. През 1989 г. 63% от французите са били категорично срещу това, за кмет на тяхна община да бъде избран мюсюлманин. Днес обаче, само 35% са против такъв избор.
Въпреки всичко, атентатите от 11.09.2001 г. се отразиха негативно върху отношението на обществото към мюсюлманските сънародници. Настроението на последните е значително понижено.
Според едно проучване, около 60% от мюсюлманите се опасяват, че ги поставят в един кюп с ислямските терористи. И това е при положение, че впечатляващо мнозинство - 92% от мюсюлманите решително осъждат терористичните актове. 30% от тях вече са почувствали негативната промяна в отношението на обществото към тях.
Дори на президента Жак Ширак не убегна тази промяна на настроенито. Той прие водещи представители на мюсюлманските релиогиозни дружества в Елисейския дворец за да предупреди за "опасните последствия" за френското общество, ако се получи "смесване" на фанатични терористи с вярващи мюсюлмани.
Много французи реагираха рефлекторно на терористичните актове в Ню Йорк и Вашингтон, спомняйки се отвличането на самолета през декември 1994 г. и кървавата серия бомбени атентати от юли до октомври 1995 г., когато загинаха 12 души, а 200 бяха ранени, някои от тях - тежко. Атентаторите бяха от радикалните алжирски "Въоръжени ислямски групи" /GIA/. Между тях имаше младежи, израснали в имигрантските гета и вербовани от фундаменталистите. Някои от тях бяха преминали обучение в лагерите на Осама бин Ладен в Афганистан. Предвид на строгите мерки за контрол, които все повече придобиваха дискриминационен характер, архиепископът на Париж кардинал Ластигер апелира към обезпокоеното общество да не допусне превръщането на страха в омраза, в недоверие и лов на вещици.
Днес, както потвърждава един представител на Службата за защита на конституцията /контраразузнаването/, дискретно се изгонват имами, които много горещо и разпалено проповядват своята вяра и застрашават дестабилизирането на предградията с мюсюлмански имигранти. А междувременно все повече ислямски религиозни дружества избягват приемането в джамиите на имами, които са им препоръчани от чужбина.
Но контролът върху ислямски инициативи във Франция има граници. За разлика от католическите, протестанските или еврейски общности, ислямът не разполага нито с йерархична структура, нито със строга организационна форма. Впрочем, несъвместимо с валидния от 1905 г. принцип за разделяне на държава и църква, чужди сили като Алжир, Мароко или Саудитска Арабия финансират религиозни общности, контролират ги и са отговорни за това, че сред тях във Франция се разпространяват фундаменталистки идеи. Въведеният от бивш министър на вътрешните работи диалог с мюсюлманите създаде рамковите условия за един "републикански ислям". През т.г. /2002/ ще се конструрира "Френски съвет на мюсюлманските религиозни общности", чийто представители ще се избират. Обсъжда се, дали да се разреши допускането на жени в избора и с това -тяхната по-голяма роля във "френския ислям". Тези реформаторски усилия допринесоха да подобряване имиджа на исляма във Франция.
На всички е известно, че Франция изпрати свои войници в Афганистан, но малко се знае, за това, че между 80 и 100 френски граждани се сражаваха на страната на Ал-Кайда и повечето от тях дадохо живота си. Други френски граждани бяха арестувани поради участие в подкрепата на терористични актове на организацията на Бин Ладен. /февруари 2002 г., подготовката на терпористичен акт срещу американския културен център и посолството на САЩ в Париж /. А чрез последните арести органите за сигурност попаднаха на следите на цяла терористична мрежа в Европа.
Доклад на фенското разузнаване от 1999 г. предупреждава за опасността от привличане на млади френски мюсюлмани от радикални ислямисти. В него многоетажните жилищни комплекси в покрайнините на френските градове са посочени като идеални места за зараждане на тероризма. Там се води обучение в курсове по арабски и занятия по религия, като младежите се запознават с най-радикалните форми на исляма и се подготвят за т.н "Свещена война" /Джихад/. Още в курсовете се запознават с боравенето с откраднато оръжие, преди да попаднат в лагерите на алжирските "Въоръжени ислямски групи" /GIA/ и след това да бъдат изпратени в лагери в Афганистан или други страни.

ГЕРМАНИЯ
Централният съвет на мюсюлманите бе първата организация в Германия, която прокламира в "ислямска харта" откритото признаване на конституцията и се обяви за "съвременно разбиране на ислямските източници", както и за формиране на собствена ислямска идентичност в Европа. Централният съвет изтъква своето съгласие за демократичен и плуралистичен ред с далеч отиващи искания към държавата и обществото, между които: въвеждане на часове по религия - ислям на немски език, изграждане на катедри за академично обучение на учители по религия и имами, разрешаване строителството на джамии в централните градски части, разрешаване разпространението на молитвата чрез високоговорители и усилватели, респектиране на ислямските изисквания към облеклото от училищата и администрацията, ангажиране на ислямски съветници в армията, държавна защита на ислямските празници и създаване на мюсюлмански гробища.
Авторите на хартата се придържат към аргумента "Ислямът е религия на мира", войнстващи черти на тази вяра се премълчават.
Ислямският съвет обединява 20 организации и представлява 2% от всичко 3,2 милиона мюсюлмани в Германия. Той е противоположност на Ислямския съвет, който е доминиран от турците. Така името Централен съвет създава погрешна представа за представителност.
Редица съюзи на Централния съвет се финансират от Саудитска Арабия. Те проповядват строго прилагане на ислямските закони /шариата/, в която тема облаче "хартата" не навлиза, а се ограничава с акцента "Германия като център на нашите интереси".
Немската професорка Шпулер-Щегеман констатира от дълго време тенденцията на много ислямски съюзи към признаване на немската конституция. Тя признава, че не може да се различи границата, кога тези признания са искрени и кога не, но очевидно между част от "твърдите" мюсюлмани постепенно се насажда разбирането, че конституцията е едно полезно предимство за тях, без обаче да бъде ценност. Важно е, тя да защищава малцинствата и свободите им, каквито не могат да имат в нито една ислямска страна. "Основният закон на европейската държава е полезен за исляма, защото предлага основата за искания на права", пише професор Шпулер-Щегеман в анализа си.
След атентатите в САЩ контактите с мюсюлмани са затруднени и в Германия. Промяната се е почувствала изведнъж. Интересното е обаче, че това дава повод на християнски и еврейски организации да оценят недостатъците в досегашните ежедневни контакти, които не са се превърнали в контакти между религиите. Тези организации дават една положителна оценка на мюсюлманите, като добронамерени и толерантни хора.
Службата за защита на конституцията обаче, предупреждава, че радикалните мюсюлмани в Германия са на страната на атентаторите. Декларациите им по осъждането на атентатите не били искрени. Това заплашвало усилията на канцлера Шрьодер да привлече най-важните религиозни организации в борбата срещу тероризма.
Една от най-големите джамии в Германия - "Фатих" в Бремен, построена през 1988 год. от екстремистката "Ислямска общност - Мили Гьорюш" /IGMG/- демонстративно първа организира служба за помирение след атентатите в Ню Йорк и Вашингтон. Немските контраразузнавачи докладват обаче, че във вътрешните кръгове на организацията била изразена нескрита радост от атентатите.
Броят на джамиите, които се държат от IGMG в Германия са вече над 500. В доклад на Службата за защита на конституцията се казва, че за управление и поддържане на това значително недвижимо имущество е компетентно Дружеството за строителство на джамии и подпомагане в Европа. Неговата стойност е 60 милиона германски марки. Построяването на най-голямата в Северна Германия джамия- "Фатих" е струвало 3,5 милиона марки.
Според контраразузнавачите IGMG има нова стратегия: възможоно най-много нейни привърженици да получат немско гражданство и да основат политическа партия. Целта е да се придобие възможност за влияние върху политиката в Германия.
Обстановката след 11.09.2001 г. бе благоприятна за отправяне на обвинения срещу политически опоненти. Т.н. бе "напомнено", че ПДС през 1990 г. под председателството на Грегор Гизи е превела 37,5 милиона марки на "Ислямска религиозна организация" в ГДР, ръководена от Абдул Маджид Йонес. Същият е бил човек за връзка между ГЕСП, ООП и близкоизточни разузнавателни склужби. Когато спекулацията гръмна като спукан балон, заместник председателят на ПДС каза, че цялото партийно ръководство се е чувствало виновно.
Служители на органите за сигурност подозират, че бивши съратници на ЩАЗИ са в мрежата на Бин Ладен. Във външнополитическото разузнаване /БНД/ предпорагат, че поне остатъци от някогашната мрежа на източногерманските тайни служби съществуват в екстремистките арабски терористични групи.

АВСТРИЯ
В Австрия живеят около 350 000 мюсюлмани, повечето от тях - във Виена. Големи общини има обаче и в Тирол, Залцбург и в Горна Австрия. Повечето са имигранти, 45% идват от Турция, 15%- от бивша Югославия, една десета част - от Иран и арабския свят. В някои райони на Виена, като например около пазара Бруненмаркт в квартал Отакринг, гъстотата на мюсюлманското население достига 80%.
Въпреки че представители на мюсюлманите веднага и най-остро осъдиха терористичните актове от 11. 09. 2001 г. и въпреки че службите за сигурност не са установили никакви радикални тенденции, преобладава политическото недоверие. Изведнъж зачестиха хайките, а напълно безобидни културни съюзи бяха заподозряни в сътрудничество с търсения терорист № 1 Осама бин Ладен. А когато стана известно, че афганистанският "министър на образованието" на талибаните е бил във Виена в началото на годината със знанието на австрийските ведомства, временно настъпи буря, защото министърът търсил /впрочем напразно/ да вербова бойци за Свещената война. Междувременно обстановката се успокои и мюсюлманите се затвориха още повече от преди в личната си сфера.
Според доклада на Службата за защита на конституцията от 1999 г. мюсюлманите в Австрия изповядват "умерен ислям", а фундаменталистични тенденции не са известни досега. Най-усърдно изповядват своята религия турците. Те принадлежат към най-бедните и най-зле образовани в обществото. Най-немърливо се отнасят към религиозните си задължения иранците. Те са сред най-богатите и имат най-висока степен на образование. Това показват най-новите проучвания, твърди експертката по исляма г-жа Мартина Шмидт.
Липсата на изявен религиозен фундаментализъм в Австрия е лесно обяснима. Още през 1979 г. Австрия, единствена в Европа призна официално исляма и построи държавна джамия в Северната част на Виена. Освен нея има още 150 места за молитви, една пакистанска ислямска културна група, турски спортни клубове, всички те отдавна признати и сътрудничещи си най-тясно с градската управа. Съветничката по въпросите на интеграцията в кметството Ренате Браунер казва: "Ние нямаме проблема със самоизолиране на мюсюлманските съграждани. Точно обратното- интересът към интеграция и курсовете по немски език е толкова голям, че едвам смогваме да го удовлетворим".
Признаването на исляма от Република Австрия има и други предимства: умерената ислямска религиозна общност е официален представител на мюсюлманите. Обучението по религия в училищата е както за католическите деца. Около 30 000 мюсюлмански ученици се обучават от подготвени от държавата религиозни /ислямски/ учители. Съществува самостоятелна Академия за религиозна педагогика, самостоятелна ислямска гимназия и двуезична ислямска детска градина /частна/, но няма нито едно училище за изучаване на корана.
Постепенно се развива една смесена ислямско-австрийска култура, която е видима за всеки.
ИСПАНИЯ
600 000 са вярващите в исляма в Испания. Над 100 са ислямските общности вн страната. Техен главен спонсор е Саудитска Арабия. Кралят Фаат е дарил 20 милиона долара лични средства за построяването на ислямски културен център в Мадрид. Импозантната сграда с мраморната си облицовка и минарета въздейства като такава в страна от богатия на нефт регион. По този начин Саудитска Арабия присъства тук, без да представя институционално 600-те хиляди мюсюлмани. Не всички мюсюлмани в Испания оценяват положително жеста на саудитския крал. "Саудитска Арабия строи луксозни центрове, които местните общини никога не биха били в състояние да поддържат. Така те стават финансово зависими, а Саудитска Арабия може да изнася твърдата трактовка на исляма, каквато е ваххабитизмът.", казва Абдиалам Ескудера, ръководител на испанския Ислямски съвет в Кордоба и генерален секретар на Комисията на ислямските общности. Неговата оценка и за войната в Афганистан е много точна и ясна: "Бин Ладен трябва да бъде преследван, но войната в Афганистан е несправедлива." Въпросът, който си задават в ислямсаката общност е: "Защо не се апелира към международната съдебна система? Бин Лден е продукт на Саудитска Арабия и на САЩ, бомбите обаче улучват невинните!"
За настроенията сред мюсюлманите в Испания е показателно мнението на бившия дипломат на Египет Мохамед Ел Аффи, сега пресеаташе на Ислямския културен център: "Терорът е терор а самоубийството в името на корана е забранено. Не трябва обаче да смесваме съпротивата с терора." Смело диференциране, което се проявява и при оценката на войната в Афганистан:"Ако Бин Ладен е виновен за атентатите на 11.09.2001 г., трябва да бъде преследван! Но да сте видели досега доказателства?"
Но ислямският терор изглежда прониква сред мюсюлманските среди в Испания. Оше през юни миналата година полицията е арестувала алжиреца Мохамед Бен Сакриа, който е заемал ръководна позиция в терористичната мрежа на Бин Ладен. На 26.09.2001 г. последвал и ареста на 6 алжирци, от които поне един е подготвен камикадзе. Малко преди това е станало известно, че Мохамед Атта, един от атентаторите в един от самолетите, разбили се в Световния търговски център, е пребивалал в Испания. На 13.11.2001 г. са арестувани 11 активисти с тунезийски и алжирски произход, които са били представители на Бин Ладен в Испания.
Много преди атентатите на 11.09.2001 г. испанските органи за сигурност са били наясно с потенциалната опасност. Те са поставили под наблюдение ислямските общности още преди повече от 2 години!
БОСНА
Религиозни фанатици успяха да проникнат в многоетнична Босна, където дори турските завоеватели налагаха исляма със сила. Местни наблюдатели твърдят, че за това е виновна преди всичко Европа. Според Мохамед Филипович, член на Академията на науките и първи посланик на Босна в Лондон, арабите са били единствените, които са им предложили оръжие и помощ. И до днес се твърди, че в Босна са воювали само 3000 араби. Непосредствено след атентатите в САЩ босненското правителство отне гражданството на 100 ислямисти, военни ветерани. Кръгът от босненски войници, които са се оставили да бъдат привлечени от ваххабитите се счита за малък. Основаната от тях организация "Активна ислямска младеж" /AIO/ не наброява повече от 2000 члена. Водещата ислямска Партия на демократичното действие /SDA/, която с ислямския антикомунист Алиа Изетбегович дълго време беше противник № 1 на Слободан Милошевич, е много по-малко фундаменталистка, отколкото AIO. Но дори и нейните членове посрещнаха на конгреса си посланика на Саудитска Арабия с нестихващи аплодисменти, докато за американския посланик едва се намериха отделни делегати, които да повдигнат ръце за ръкопляскане.
След 11.09.2001 г. всичко в Босна, което е свързано със Саудитска Арабия попадна в полето на съмнението, поне в очите на представените международни сили. През октомври войници на SFOR конфискуваха компютри и документи на Саудитската върховна комисия /хуманитарна организация със седалище в Сараево/. Те арестуваха дори 4-ма служители на организацията. Междувременно американската администрация уведоми босненското правителство за оценките си и взе мерки срещу саудитския център. Заместник външният министър на Босна Ивица Мисич сподели, че американците са открили в конфискуваните компютри на саудитската хуманитарна организация снимки на американски военни обекти и информации както за уреди за пръскане срещу паразити, така и за производство на пестициди. Сред конфискуваните книжа и документи е имало и градски планове на Вашингтон, на които са били маркирани специално правителствени сгради.
Саудитците не признаха нищо. Но все пак те са назначили онези 5-ма алжирци, които бяха обвинени от американците във връзка с Ал-Кайда, а по-късно - депортирани в Гуантанамо, въпреки решението на висшите босненски съдебни инстанции.
Посолството на САЩ беше затваряно три пъти, последният- от 21. 03.2002, поради заплахи за атентати.
В Босна се потвърди още веднъж, че разпространяването на ваххавитското учение е било подготвяно дълго и с много пари, а за прикритие се използва хуманитарна организация. Това поражда асоциацията с искането към България от началото на 90-те години да разреши строежа в ж.к. Люлин в София на ислямски център за Европа и разбира се въпроса, а какво би станало, ако не бяхме отказали.
Саудитският център и джамията в Сараево изглеждат като крепост. Те са приютили и всичко необходимо за оперативна работга. В центъра се помещава религиозно училище, библиотека и дори спортна зала. Саудитската върховна комисия е обявена за хуманитарна организация и се председателства от дипломат. Тя е правила дарения още от 1993 г., когато Западна Европа въобще не се е интересувала от подобна дейност. Всички инвестиции идват от династията Ал Сауд в Риад. Джамията е дарение от крал Фаад. Освещаването й става на 15.09.2000 г., за което пристига принц Салман. Салман бин Абид ал-Азиз е не само емир на Риад и председател на кралския семеен съвет. Той принадлежи към седемте силни на деня, образуващи т.н. вътрешен кръг на властта. Към него принадлежат освен краля Фаад и принц Салман, също министърът на отбраната принц Султан и дългогодишният вътрешен министър принц Найев.
Саудитската агресивна държавна религия на ваххабитизма бе обявена след 11.09.2001 г. за главния източник на фундаментализма.
Познавачи на Босна твръдят, че населението и в бъдеще може да гласува за мюсюлманската партия SDA, но няма да следва фундаменталистки призиви. Данило Николич, директор на еврейската общност в Сараево няма опасения:"В дългосрочен план ваххабитите не могат да спечелят влияние тук". Ръководителят на мултирелигиозния и интелектуален център в града Марко Орцолич е съвсем сигурен:"Саудитците и радикалните им привърженици не са готови за дискусия. Те крият всичко. С това не могат да напреднат. Нашият ислям е по-скоро от турски, а не от арабски произход".